piątek, 16 stycznia 2015

Woda do picia z kranu. Kto za to odpowiada



     Temat tego wpisu dotyczy niezadowolenia z jakości wody kupowanej od przedsiębiorstwa wodociągowego. Często pojawia się pytanie: A czy kontrola jakości wody dopuszczająca ją do spożywania nie powinna się odbywać w miejscu jej pobierania (u odbiorcy)? Co mnie obchodzi jaka woda jest w stacji uzdatniania? Mnie interesuje, jaka jest w moim domu.



     W odpowiedzi warto przytoczyć m.in. zalecenia jakie prezentują Wodociągi, w tym wypadku warszawskie, z których fragment brzmi następująco: przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odpowiada za jakość wody do punktu sprzedaży wody odbiorcy usług, czyli do wodomierza głównego. Za jakość wody w dalszym odcinku instalacji wodociągowej odpowiada właściciel lub administrator. Jakość wody dostarczanej przez MPWiK w m.st. Warszawie S.A. może ulec pogorszeniu w niekorzystnych warunkach eksploatacji i utrzymania instalacji wodociągowej w budynkach. Dlatego ważne jest aby Klienci znali podstawowe zasady korzystania z wody wodociągowej, które pozwolą zminimalizować skutki wtórnego zanieczyszczenia wody. Dalej są wskazówki, co powinien robić administrator budynku dla utrzymania dobrego stanu sieci, porady typu: Dobrą praktyką jest również: niepobieranie do picia wody ciepłej, która jest bardziej narażona na zanieczyszczenie niż zimna; zrezygnowanie z pobierania wody przeznaczonej do spożycia dla niemowląt w godzinach nocnych.
     Jakość wody, która nadaje się do picia określana jest przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r., zmienione Rozporządzeniem z dnia 20 kwietnia 2010 roku (Dz. U. 2010 Nr 72 poz. 466). Tych zmian nie było wiele, ale warto zwrócić uwagę na jeden punkt, szczególnie w odniesieniu do zastrzeżeń, jakie może budzić jakość wody wodociągowej i w którym punkcie można ją pobierać do badania. Mianowicie w § 3 został dodany ust. 3 w brzmieniu:
„3. Punktem, w którym woda musi spełniać wymagania, o których mowa w § 2, są w przypadku wody:
1) pobieranej z urządzeń i instalacji wodociągowych – punkt czerpalny w terenie lub w zabudowaniach i obiektach z zaworów używanych zwykle do pobierania wody;”.
     Zatem to nie takie oczywiste, iż dostawca wody odpowiada tylko za jakość wody do wodomierza! Nie jest przecież jednoznacznym pojęcie zaworów używanych zwykle do pobierania wody. Czy zawór umieszczony tuż za wodomierzem jest właśnie takim punktem?  
     Czy ten dodatkowy zapis w Rozporządzeniu nie oznacza faktu, iż dostawca wody, czyli przedsiębiorstwo wodociągowe, został obarczony odpowiedzialnością za jakość wody u konsumenta, a dokładnie wody z kranu, bo to przecież jest zawór używany zwykle do pobierania wody?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie spamuj, proszę.