Temat tego wpisu dotyczy niezadowolenia z jakości wody kupowanej od
przedsiębiorstwa wodociągowego. Często pojawia się
pytanie: A czy kontrola jakości wody dopuszczająca ją do
spożywania nie powinna się odbywać w miejscu jej pobierania (u odbiorcy)? Co
mnie obchodzi jaka woda jest w stacji uzdatniania? Mnie interesuje, jaka jest w
moim domu.
W odpowiedzi warto przytoczyć m.in. zalecenia
jakie prezentują Wodociągi, w tym wypadku warszawskie, z których fragment brzmi
następująco: przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odpowiada za jakość wody do punktu sprzedaży wody
odbiorcy usług, czyli do wodomierza głównego. Za jakość wody w dalszym odcinku instalacji
wodociągowej odpowiada właściciel lub administrator. Jakość wody dostarczanej
przez MPWiK w m.st. Warszawie S.A. może ulec pogorszeniu w niekorzystnych
warunkach eksploatacji i utrzymania instalacji wodociągowej w budynkach.
Dlatego ważne jest aby Klienci znali podstawowe zasady korzystania z wody
wodociągowej, które pozwolą zminimalizować skutki wtórnego zanieczyszczenia
wody. Dalej są
wskazówki, co powinien robić administrator budynku dla utrzymania dobrego stanu
sieci, porady typu: Dobrą praktyką jest również: niepobieranie do picia
wody ciepłej, która jest bardziej narażona na zanieczyszczenie niż zimna;
zrezygnowanie z pobierania wody przeznaczonej do spożycia dla niemowląt w
godzinach nocnych.
Jakość wody, która nadaje się do picia
określana jest przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r.,
zmienione Rozporządzeniem z dnia 20 kwietnia 2010 roku (Dz. U. 2010 Nr 72 poz.
466). Tych zmian nie było wiele, ale warto zwrócić uwagę na jeden punkt,
szczególnie w odniesieniu do zastrzeżeń, jakie może budzić jakość
wody wodociągowej i w którym punkcie można ją pobierać do badania.
Mianowicie w § 3 został dodany ust. 3 w brzmieniu:
„3. Punktem, w którym woda musi spełniać wymagania, o których mowa w §
2, są w przypadku wody:
1) pobieranej z urządzeń i instalacji
wodociągowych – punkt czerpalny w terenie lub w zabudowaniach i obiektach z zaworów używanych zwykle do pobierania
wody;”.
Zatem to nie takie oczywiste, iż dostawca
wody odpowiada tylko za jakość wody do wodomierza! Nie jest przecież
jednoznacznym pojęcie zaworów używanych
zwykle do pobierania wody. Czy zawór umieszczony tuż za wodomierzem
jest właśnie takim punktem?
Czy ten dodatkowy zapis w Rozporządzeniu nie oznacza faktu, iż dostawca wody, czyli przedsiębiorstwo wodociągowe, został obarczony odpowiedzialnością za jakość wody u konsumenta, a dokładnie wody z kranu, bo to przecież jest zawór używany zwykle do pobierania wody?
Czy ten dodatkowy zapis w Rozporządzeniu nie oznacza faktu, iż dostawca wody, czyli przedsiębiorstwo wodociągowe, został obarczony odpowiedzialnością za jakość wody u konsumenta, a dokładnie wody z kranu, bo to przecież jest zawór używany zwykle do pobierania wody?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie spamuj, proszę.